Sociala medier är digitala plattformar som möjliggör interaktion mellan användare. Interaktion kan innebära delning av text, foto, video och ljudklipp. Det finns olika plattformar för olika syften och olika målgrupper. Ofta behöver man som användare skapa en personlig profil för att kunna interagera med andra konton.
Hur mycket närvaro ditt företag bör ha i sociala medier beror på bland annat hur närvarande din målgrupp är, vilken plattform du vill fokusera på, vad ditt företags mål och syfte är med närvaron och även vilka ditt företags möjligheter att synas på sociala medier är. Kvalitet är viktigare än kvantitet, även om någon typ av regelbundenhet är viktig för att hålla ditt konto levande. Närvaro i sociala medier kan se ut på olika sätt; att svara på en följares kommentar kan vara minst lika mycket värt som att publicera ett inlägg.
Bland de vanligaste plattformarna är Facebook, Instagram, TikTok och YouTube. Därutöver finns det en mängd fler, såsom exempelvis Snapchat, LinkedIn, Threads, X (föredetta Twitter), Pinterest och Reddit. Den typiska användaren, sedd till ålder, kön, land, intressen med mera, ser olika ut för de olika plattformarna.
Vad framgång i sociala medier innebär varierar från företag till företag, och ibland från en tidsperiod till en annan. Dels kan man titta på företagets övergripande mål med närvaron i sociala medier över tid, och dels kan man titta på tidsbegränsade eller inläggsrelaterade mål. Exempel på nyckeltal, eller KPI:er (Key Performance Indicators) som det också kallas, är engagemang i form av exempelvis antal gilla-markeringar eller delningar, räckvidd, antal klick på länkar och försäljningsresultat efter kampanjer. Varje social medie-plattform har mätverktyg där man kan analysera olika nyckeltal.
Vilken plattform ditt företag bör finnas på beror på en rad olika saker. Först och främst bör du veta vad ditt syfte och mål är med ditt företags närvaro i sociala medier. Därefter måste du också ta hänsyn till vilken ditt företags målgrupp är och vilken plattform de i störst utsträckning befinner sig på. Du bör också ta hänsyn till ditt företags möjligheter att använda sociala medier – vilken tid finns, vilken kunskap finns och vem kan ta ansvar för uppgifterna som tillhör? Sedan kan du besluta om vilken eller vilka plattformar som passar ditt företag bäst.
Det viktigaste är inte alltid antalet följare eller hur stor räckvidd ditt innehåll får, utan vilken typ av följare du har och vilken typ av målgrupp ditt innehåll når ut till. Det ser vid första anblick bra ut med många följare, men skenet kan bedra. Det är mer fördelaktigt för ditt företag att ha en mindre följarskara som engagerar sig i ditt innehåll, än att ha många följare som inte egentligen är intresserade av det du publicerar. Att nå ut till rätt målgrupp är viktigare än att nå ut till en stor målgrupp. För att nå ut till rätt målgrupp behöver du analysera vilken som är din ideala målgrupp och anpassa din närvaro för att nå dem med rätt budskap.
De allra flesta vuxna svenskar använder sociala medier varje dag. Genom att som företag finnas på sociala medier så ökar möjligheten till synlighet och varumärkeskännedom. Om man som företag dessutom har en strategisk närvaro i sociala medier så kan man nå ut till rätt målgrupp, skapa förtroende, visa tillgänglighet, bygga och stärka kundrelationer, vilket kan leda till ökad försäljning både på kort och lång sikt.
Om man bör använda sig av betald annonsering eller inte beror på företagets mål med närvaron i sociala medier samt vilka resurser företaget har att röra sig med. Fördelarna med betald annonsering är att du som företag kan rikta det budskap du vill, vid den tidsperiod och tidpunkt du vill, till den målgrupp du vill nå ut till. Genom organisk (obetald) närvaro kan du inte garantera vilken målgrupp du når eller när du når den. Med betald annonsering kan du dessutom analysera ditt resultat på en gång, medan organiskt arbete är mer långsiktigt. Betald annonsering är att föredra för att uppnå kortsiktiga mål (ofta relaterade till försäljning), medan organisk närvaro är att föredra för att uppnå långsiktiga mål (ofta relaterade till varumärkesbyggande). Sammantaget kan både betald annonsering och organisk närvaro i sociala medier gynna ditt företag på olika sätt.
För att veta vilken målgrupp ditt företag bör rikta sig mot i sociala medier behöver du bestämma vad ditt mål med närvaron i sociala medier är och komma fram till vilken typ av målgrupp som du behöver nå för att uppnå dina mål. Dina mål kan vara kortsiktiga, som att öka försäljningen av en viss typ av vara/tjänst, eller långsiktig, som att bygga ett community med dina kunder som följare. Om du vill öka försäljningen på kort sikt kan din målgrupp exempelvis vara i huvudsak en ny målgrupp utanför din befintliga följarskara, medan om du vill stärka dina kundrelationer kan din huvudsakliga målgrupp vara din redan befintliga följarskara. Det finns oändligt med möjligheter att nå olika målgrupper i sociala medier. Därför är det viktigt att målet är tydligt när innehåll, budskap och målgrupp anpassas.
Digital marknadsföring är ett kostnadseffektivt alternativ till klassisk marknadsföring. Klassisk marknadsföring är exempelvis tv- och radio-reklam, affischering och tidningsannonser. De största fördelarna med digital marknadsföring är flexibiliteten – du kan anpassa och justera innehåll, budskap, målgrupp, tidsperiod och budget precis som du vill, både före och under tiden annonseringen är aktiv. Dessutom är en stor del av resultatet mätbart direkt, till exempel försäljning till följd av en kampanj, vilket inte är lika lätt att mäta efter en klassisk annons. Fördelen med klassisk annonsering är att den ofta uppfattas som väldigt trovärdig, och den kan nå ut till en bredare målgrupp, vilket i sin tur kan leda till en ny typ av kundgrupp som du inte räknat med. En ny målgrupp som inte känner till ditt företag kan ta längre tid att övertyga via digital marknadsföring jämfört med klassisk marknadsföring, men den digitala marknadsföringen är troligtvis i längden mer prisvärd, lättare att analysera och att vidareutveckla.
Ditt företag bör publicera innehåll som är i enlighet med ditt företags mål och syften. Innehållet bör också vara intressant och anpassat efter din målgrupp och den plattform du använder dig av. För att hålla ditt innehåll relevant kan du, när det är lämpligt, anpassa innehåll efter online-trender. Att göra en preliminär innehållsplan kan underlätta. Det är också viktigt att vara medveten om, ta hänsyn till och vid behov göra anpassningar efter vad som händer i omvärlden, både lokalt och globalt.
Möjligheterna till olika resultat av arbete med sociala medier är i princip oändliga. För att lista några fördelar som företag kan vinna med marknadsföring i sociala medier så är det ökad försäljning, ökad varumärkeskännedom, ökad målgruppsförståelse, övervakning av konkurrenter, goda kundrelationer samt lätt tillgång till relevanta analyser och rapporter som kan användas i ditt företags övergripliga utvärderingar.
de Woul Media erbjuder tjänster inom digital marknadsföring i sociala medier, såsom framtagning av strategi, social media management, community management, fotografering, betald annonsering och workshops.
Visa ditt intresse genom att fylla i kontaktformuläret. Sedan kontaktar de Woul Media dig för att boka in ett möte där ditt företags behov kartläggs. Därefter skickar de Woul media en avtalsoffert som justeras vid efterfrågan och sedan godkänns. När avtalet är signerat av båda parter är samarbetet inlett! Under samarbetets gång sker incheckningar regelbundet – hur ofta beror på ditt företags önskemål och samarbetets tidslängd. Efter avslutat samarbete sammanställs i regel en rapport över samarbetet som skickas till ditt företag tillsammans med ett utvärderingsformulär – detta för att de Woul Media vill säkerställa kundnöjdheten och kunna reflektera över utvecklingsmöjligheter av tjänsterna.
de Woul Media har sin bas i Katrineholm och riktar sig mot företag både i närområdet i Sörmland och på distans i hela Sverige.
Kommunikationen mellan de Woul Media och ditt företag kan ske på olika sätt – via text, telefonsamtal, videosamtal eller fysiska möten. Kommunikationssätt beror på var i landet ditt företag befinner sig, hur ditt företag föredrar att kommunicera och mängden kommunikation som önskas under samarbetets gång. Detta överenskommes mellan parterna inför att avtal skrivs.
de Woul Media samarbetar med alla typer av branscher och har erfarenhet av olika typer av företag, såväl tjänsteföretag som produktföretag.
Samarbeten följs upp genom önskad kommunikationsform löpande under arbetets gång samt efter avslutat samarbete; detta för att säkerställa kundnöjdheten och för att lättare kunna vidareutveckla de olika tjänsterna vid behov.
de Woul Media arbetar alltid målinriktat, anpassat efter just ditt företags behov och önskemål. Oavsett om det är för mindre eller större projekt så utgår arbetet från en gedigen strategi för att uppfylla ditt företags mål med närvaron i sociala medier. de Woul Medias vision är att underlätta för och ge önskade resultat för företag som saknar tid, kunskap eller verktyg för en målinriktad närvaro i sociala medier.
Vid missnöje reklameras tjänsten skriftligt, varpå åtgärder vidtas om reklamationen godkänns. Huruvida reklamationen godkänns eller inte baseras på överenskommet arbete, resultat och kommunikation enligt upprättat avtal.
En målinriktad närvaro i sociala medier kräver inte bara kunskap, utan också mycket tid. När du anlitar en byrå för marknadsföring i sociala medier kan du spara en massa tid och fokus som du kan lägga på andra viktiga delar av ditt företag. Det kan vara lättare att få problem eller utvecklingsområden identifierade från en extern part. Dessutom slipper ditt företag hålla koll på till exempel kortvariga online-trender eller vilken målgrupp som befinner sig på vilken plattform – allt sånt har byrån redan koll på.
En av fördelarna med att anlita en byrå är att du slipper alla kostnader som hör en anställd till. Du slipper tänka på exempelvis lön, skatter och arbetsgivaravgifter, semestrar, sjukdomar, försäkringar, kontor, material och digitala resurser. Allt detta står de Woul Media för vid ett samarbete. Dessutom betalar du bara en fast kostnad för de/de tjänster du behöver – det går väldigt smidigt att anpassa ett samarbete efter ditt företags behov, både för kortare och längre projekt. Anledningen att vilja ta in en extern byrå för arbete i sociala medier kan till exempel vara för att ersätta frånvaro eller komplettera redan befintligt arbete intern på företaget. Ditt företag kan helt enkelt behöva tillsätta tid och/eller kompetens som saknas internt.
En strategi lägger grund för all ditt företags närvaro i sociala medier. Strategin utgår från analyser av ditt företags nuläge, ditt företags konkurrenter samt ditt företags målgrupp. Den beskriver ingående vad, var, när, hur, för vem och varför ditt företag ska synas på sociala medier. Strategin underlättar för planering, skapande, genomförande, analys och uppföljning av ditt företags digitala marknadsföring och kan därmed hjälpa ditt företag att nå sina översiktliga mål.
Foton och videos, också kallat visuellt innehåll, är ofta det som ger det första intrycket i de sociala kanalerna. När det visuella innehållet anpassas för att matcha ditt företags grafiska profil och speglar strategin så kan igenkänningen öka, vilket i sin tur kan leda till ökad trovärdighet och en god uppfattning av ditt varumärke. Högkvalitativa foton, texter och budskap som hänger ihop med varandra skapar tydlighet och ett professionellt intryck. Genom att skapa nyfikenhet hos målgruppen kan följden bli större engagemang, en positiv varumärkesuppfattning och ökat marknadsföringsresultat.
Social media management innebär hantering av ditt företags konton på sociala medier. Tjänsten innefattar innehållsplanering, innehållsproduktion, anpassning, publicering och uppföljning, rapportering samt vidareutveckling av den organiska strategin. Organisk (obetald) närvaro i sociala medier kan anpassas för att uppfylla olika syften och mål. Exempelvis kan du genom regelbunden synlighet med strategiskt innehåll skapa trovärdighet och uppnå ökad försäljning, både på kort och lång sikt.
Betald annonsering i sociala medier innebär att innehåll riktas mot en specifik målgrupp i sociala medier. Annonserna ställs in och betalas för i så kallade annonsverktyg för att sedan nå målgruppen på olika platser i de olika sociala plattformarna. Annonseringen genomförs tidsbestämt för en kortare eller längre tid. I annonsverktyget kan man övervaka och analysera kampanjerna samt justera annons-inställningarna vid behov. Annonserings-tjänsten hos de Woul Media innebär, förutom uppsättning av kampanjen, målgruppsanpassning, genomförande, övervakning, löpande optimering samt analys och rapportering av resultat.
Community management innebär strategisk interaktion med ditt företags målgrupp i sociala medier. Interaktionen kan ske exempelvis genom engagerande innehåll, skriftlig kommunikation och bemötande av målgruppens meddelanden och kommentarer. Tjänsten innebär också övervakning och analys av målgruppens beteenden i sociala medier samt anpassad kommunikation därefter. Genom community management kan du bygga starka relationer med din målgrupp och sprida en positiv uppfattning om ditt företag.
De olika tjänsterna tar olika lång tid att genomföra och kan dessutom variera mycket i tidsåtgång från en gång till en annan beroende på olika faktorer. Samtliga tjänster har fasta priser som fastställs innan uppstart av samarbete och som gäller oavsett tidsåtgång. Hur lång tid det tar från signerat avtal till att tjänsten levereras kan variera beroende på överenskommelse. Välkommen att höra av dig om du har frågor kring tidsåtgång för leverans av specifika tjänster!
Genom text kan ditt företag förstärka, förtydliga eller komplettera budskapet i det visuella innehållet. En tydlig text som är anpassad för din målgrupp kan sällan misstolkas. Språk, tonalitet och emojis som används strategiskt kan vara en stor del i att stärka ditt företags varumärke och användas som ett viktigt verktyg för att uppnå ditt företags marknadsföringsmål.
Se aktuell prislista HÄR!